Zo kunnen we je het beste helpen
Wij hebben de tijd genomen om veelgestelde vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Zie hieronder. Staat je vraag hier niet tussen stuur ons dan een e-mail. Dit kan naar: info@citrussebastia.nl Heb je een vraag over je bestelling? Zou je dan wel je order nummer willen toevoegen?
Veelgestelde vragen
Informatie over: Bezorgen & Bewaren
Wanneer wordt mijn bestelling geleverd?
Boer Javier oogst elke twee weken voor ons. Op de website vind je op onze home pagina een informatievak met daarin oogstdatum, leverdatum en uiterlijke besteldatum.
In de week van de oogst (elke twee weken dus) worden alle bestellingen op vrijdag geoogst en de volgende woensdag/donderdag geleverd door PostNL. Je ontvangt van ons een track&trace e-mail. Een hele enkele keer kunnen we niet op de geplande dag oogsten. We kunnen niet oogsten bij slecht weer. Dit is zeer uitzonderlijk als we niet kunnen oogsten maken we een ander plan en zullen we alle klanten die reeds besteld hebben informeren per e-mail.
Waar kan ik mijn track en trace link vinden?
Zodra wij de zending voorbereiden in Valencia en je label klaar maken via PostNL ontvang je een track en trace. Je ontvangt ook track & trace informatie als je de PostNL app gebruikt. Geen mail ontvangen? Controleer dan ook je spam map. Het kan ook zijn dat je een fout hebt gemaakt bij het invullen van je e-mail adres in dat geval ontvang je ook geen track en trace email. Je hebt in dat geval ook geen orderbevestiging van ons ontvangen.
Als je op tijd hebt besteld kan je er van uit gaan dat je bestelling is geoogst en wordt geleverd. Heb je de week na de oogst op woensdagochtend nog geen track&trace ontvangen dan kan je ons ook altijd mailen met je order nummer en verzoek om track en trace we sturen het dan zsm naar je toe.
Help?! Ik heb beschadigd fruit ontvangen. Wat moet ik doen?
Wij doen er alles aan zodat je de lekkerste mandarijnen/sinaasappels van boer Javier in optimale conditie ontvangt. Helaas lukt dit niet in 100% van alle bestellingen.
Wat doen we om je de best mogelijke citrusvruchten te leveren:
- We werken op een vaste manier om de vruchten zo snel mogelijk van de boom bij je thuis te bezorgen. We oogsten op vrijdag en leveren het dan zo snel mogelijk bij je thuis.
- Ons verpakkingsteam is ook onze kwaliteitscontrole. Alleen de perfecte vruchten worden geselecteerd en zorgvuldig en met liefde verpakt.
- Wij behandelen onze vruchten niet op de schil, er is geen waslaag. Alles is natuurlijk. Omdat we geen waslaag gebruiken gaat het fruit heel snel schimmelen als het beschadigd tijdens het transport. Klinkt misschien raar maar dit is dus eigenlijk een goed teken.
- We versturen in sterke dubbel laags golfkarton dozen, speciaal ontwikkelt voor citrusvruchten (inclusief ventilatie gaten).
- We werken met PostNL omdat zij met geavanceerde soft handling distributiecentra werken en bussen hebben met stellingen. Zo kunnen wij een betrouwbare én betaalbare bezorging bieden in heel Nederland en België.
Hoewel we er alles aan doen weten we ook dat niet alle vruchten in 100% perfecte staat aankomen. Dat hoort er helaas bij. Daarom voegen we aan elke doos enkele stuks extra toe om alvast te compenseren voor een gekneusd mandarijntje. Als je meer dan 2 stuks beschadigd fruit hebt dan kan je ons altijd mailen. Als je dan aangeeft hoeveel kg je hebt moeten weggooien (vaak is het 0,5 tot max 2 kg). Wij betalen je het geld terug voor het fruit waarvan je niet kunt genieten.
Als je ons een e-mail stuurt naar info@citrussebastia.nl met volgende informatie zullen we het zsm voor je oplossen:
- Hoeveel kilo fruit heb je moeten weggooien? Een grove inschatting is voldoende.
- Order nummer
Wij zorgen er dan voor dat je voor dit fruit zsm een terugbetaling ontvangt.
Hoe lang is het fruit houdbaar en hoe kan ik het fruit optimaal bewaren?
De beste manier om citrusvruchten te bewaren is in de koelkast. Alleen bij bewaren in de koelkast kunnen wij garanderen dat je na ontvangst minimaal twee weken van het fruit kunt genieten.
Niet genoeg ruimte in de koelkast? Bewaar dan alsnog zoveel mogelijk in de koelkast. Wat niet past kan je bewaren op een koele, droge en donkere plaats. Bijv. garage of kelder. Nooit bewaren in de buurt van een warmtebron zoals een kachel. Nooit bewaren bij appels.
Informatie over: Fruit & werkwijze
Is jullie fruit biologisch?
Ons fruit is niet biologisch. De boerderij van Javier werkt volledig ecologisch. Onkruid wordt met de hand gewied, geen gebruik van chemicaliën. Er wordt alleen gebruik gemaakt van natuurlijke mest. De bomen worden één keer in juni behandeld met een ecologisch bestrijdingsmiddel om ze te beschermen tegen de witte vlieg. De vruchten worden geplukt als ze perfect zijn gerijpt door de zon. Het doel is om de lekkerste mandarijnen en sinaasappels te leveren en niet de goedkoopste. Deze manier van boeren is uniek voor sinaasappels en mandarijnen, maar geeft een (h)eerlijk resultaat!
Bekijk onze video op de home pagina voor meer informatie.
Hoe vers is jullie fruit?
Ons fruit wordt op vrijdag van de bomen geoogst en op de woensdag/donderdag uiterlijk vrijdag daarop rechtstreeks bij je thuis bezorgd, zonder tussenpersonen of extra tijd in koelcellen.
Bovendien vermijden we het gebruik van schadelijke pesticiden en waslagen op het fruit om het glanzend te maken. Onze vruchten worden alleen schoongemaakt met een borstel (om eventueel zand te verwijderen) en in de doos gedaan, klaar voor de levering.
Is jullie fruit onbehandeld?
Ja ons fruit is onbehandeld. Wij doen geen waslaag op het fruit na de oogst. De schil is volledig veilig om te eten en te verwerken in gerechten. Veel van onze klanten gebruiken de schil in gerechten of om er likeur van te maken (orancello of limoncello of mandarijncello 🙂 )
De boerderij van Javier werkt volledig ecologisch. Onkruid wordt met de hand gewied, geen gebruik van chemicaliën. Er wordt alleen gebruik gemaakt van natuurlijke mest. De bomen worden één keer in juni behandeld met een ecologisch bestrijdingsmiddel om ze te beschermen tegen de witte vlieg. De vruchten worden geplukt als ze perfect zijn gerijpt door de zon. Het doel is om de lekkerste mandarijnen en sinaasappels te leveren en niet de goedkoopste. Deze manier van boeren is uniek voor sinaasappels en mandarijnen, maar geeft een (h)eerlijk resultaat!
Bekijk onze video op de home pagina voor meer informatie.
Leveren jullie het hele jaar sinaasappels en mandarijnen?
Nee wij leveren niet het hele jaar. Citrus uit Spanje is een seizoensproduct. Het seizoen begint eind oktober met de beste mandarijn ter wereld: Clemenules. Vervolgens beginnen we half november met sinaasappels en half december met citroenen. We gaan door met de verschillende soorten mandarijnen, sinaasappels en citroenen tot eind april. Dan is het seizoen voorbij tot volgend jaar oktober.
De seizoenen zijn niet 100% nauwkeurig. Bij natuurlijke producten hangt het vooral af van het weer.
Citrusvruchten Kalender:
Mandarijnen: Clemenules (eind oktober tot half december), Clemenvilla (half december tot eind januari), Safor (februari en maart), Ortanique (april).
Sinaasappels: Navelina (December) Navel (januari tot half februari) Lane Late (half februari tot eind april)
Citroenen: December tot eind April
Bloedsinaasappels: februari en maart
Wanneer oogsten jullie en hoe komt het bij mij thuis?
Boer Javier oogst voor ons om de twee weken, op vrijdag. Vervolgens worden alle dozen binnen 24 uur door ons Logistiek Team in Burriana ingepakt, zodat ze op zaterdagavond kunnen worden opgehaald. De dozen worden met een koeltransport vanuit Spanje naar Nederland getransporteerd, naar het PostNL Depot. De pakketten komen op dinsdag aan in het PostNL depot en worden gesorteerd. Levering is vervolgens woensdag. Je pakket kan ook donderdag of uiterlijk vrijdag worden bezorgd. Met name in de drukke december maand. Oogsten en bezorgdagen kunnen veranderen afhankelijk van het weer.
Mijn mandarijnen / sinaasappels hebben een groene schil, kan ik ze wel eten?
De schil van mandarijnen / sinaasappels kleurt van groen naar oranje bij koude nachten. Wanneer de nachten warm zijn dan is het fruit vaak in het begin van het seizoen nog een beetje groen. Wij oogsten alleen wanneer de vruchten rijp zijn. Je kan dan ook de groene mandarijnen gewoon eten.
Het is mogelijk om de mandarijnen na de oogst in rijpkamers oranje te maken. Zodra de vruchten van de boom zijn wordt de schil oranje bij warme temperaturen. Wij geloven niet in kunstmatige ingrepen om de vruchten aantrekkelijker te maken en leveren de vruchten wanneer ze goed door de zon zijn gerijpt, hoewel de schil er een beetje groen kan uitzien.
Kunnen jullie een eigen box / mix voor mij samenstellen / inpakken?
Nee dit kan niet. Af en toe krijgen wij de vraag of we een box kunnen samenstellen die niet op de site staat. Bijvoorbeel: 20 mandarijnen, 4 citroenen en 3 grapefruits, kan dit? Sorry dit kunnen wij niet doen. We werken met vaste boxen zodat wij alle boxen snel en efficiënt kunnen inpakken met een klein team. Omdat we super vers werken hebben we na de oogst slechts 24 uur om alles in te pakken. Door deze werkwijze kunnen wij uniek en super vers fruit leveren, maar hebben we helaas geen tijd om op maat gemaakte dozen in te pakken. Suggesties zijn echter altijd welkom zodat we eventueel wel een doos kunnen toevoegen die vervolgens voor iedereen te bestellen is.
Informatie over: Bestellen & betalen
Hoe kan ik een bestelling plaatsen?
Plaats je producten in je digitale winkelmandje via de grote oranje knop. Vervolgens kan je via Winkelmand je bestelling afrekenen. Je kan bij ons betalen via IDEAL, KBC & Bancontact (België) of via credit card.
Wanneer moet ik uiterlijk bestellen voor een oogst?
Boer Javier oogst voor ons op vrijdag om de twee weken. Voor een betere organisatie van de oogst hebben we een deadline voor het bestellen. Bestellen kan de donderdag voor de oogst tot 17:00. Op onze home pagina vind je in het informatie vlak altijd: oogstdatum + uiterlijke besteldatum + verwachte leverdatum.
Nooit meer een deadline missen? Ga voor een abonnement.
Wat gebeurt er als ik net na de donderdag 17:00 deadline bestel?
Bestellingen die op de donderdag na de bestel deadline van 17:00 worden geplaatst kunnen we niet gegarandeerd oogsten de volgende dag. Vaak lukt het ons om de bestellingen van donderdagavond nog te oogsten op vrijdag, maar nogmaals we kunnen dit niet garanderen. Als het niet lukt dan wordt je bestelling de volgende oogst (twee weken later) geoogst en geleverd.
Nooit meer te laat bestellen? Ga voor een abonnement.
Hoe kunnen we je helpen?
We kunnen je het beste helpen per e-mail.
Heb je een vraag over je bestelling wil je dan je order nummer in je mail vermelden? Dan kunnen we je het beste helpen.
Bezoek ons
Neutronstraat 2 2, 9743 AM Groningen
Nederland
Tel: 050 211 08 28 (heb je een vraag over je bestelling? Stuur ons dan een e-mail met je bestelnummer en je vraag. Zo kunnen we je het beste en snelste helpen. Ons mail adres is: info@citrussebastia.nl)